Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polski rynek nowych samochodów w głębokim kryzysie

0
Podziel się:

Według danych analizującej rynek motoryzacyjny firmy Samar polski rynek nowych samochodów jest w głębokim kryzysie. W listopadzie sprzedano w Polsce 19.085 samochodów, czyli o 37 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2003 roku i o 3,6 proc. mniej niż w październiku 2004 roku.

Według wstępnych danych Samara, od początku 2004 roku sprzedano w Polsce 294.480 samochodów osobowych, czyli o blisko 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

"Sprzedaż osiągnęła kolejny negatywny rekord. Niestety, brak obecnie podstaw, aby mieć nadzieję na rychłą poprawę sytuacji. Może się okazać, iż pomimo licznych promocji, bezpośrednich działań producentów, dystrybutorów i dealerów, wynik sprzedaży w grudniu będzie jeszcze gorszy" - napisano w raporcie.

Według Samara, główne przyczyny spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych to m.in. nowe przepisy dotyczące opodatkowania nowych samochodów podatkiem VAT oraz niekontrolowany, olbrzymi import samochodów używanych. Z danych Samara wynika, że w ciągu jedenastu miesięcy 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 700 tysięcy aut.

Obowiązująca od 1 maja 2004 roku nowa ustawa o VAT ogranicza odpis tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy.

Innym czynnikiem negatywnie oddziałującym na sprzedaż jest wzrost cen nowych samochodów. W większości przypadków podwyżki są jednak rekompensowane prowadzonymi akcjami promocyjnymi, a także korzystnym kursem euro.

Pod względem sprzedaży w ciągu jedenastu miesięcy 2004 roku liderem - z 16,5-proc. udziałem w rynku - pozostaje Fiat, który sprzedał od początku roku 48.645 aut, o 10,6 proc. mniej niż przed rokiem.

Drugie miejsce w okresie styczeń-listopad zajęła Skoda. W tym roku sprzedano w Polsce 36.799 sztuk aut tej marki, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Skoda zwiększyła swój udział w rynku do 12,5 z 12,2 proc.

Trzecie miejsce w rankingu zajęła Toyota. Japoński producent sprzedał 32.044 aut, o 5 proc. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi blisko 11 proc. wobec 10,7 proc. przed rokiem.

Na czwartym miejscu znajduje się Renault, którego samochody kupiło 28.077 osób, o 16,7 proc. mniej niż w zeszłym roku. Udział francuskiej marki w rynku jest o 1 proc. mniejszy niż przed rokiem i wynosi 9,5 proc.

O 5 proc. niższy wynik sprzedaży uzyskał Opel, który zajął piątą pozycję w rankingu ze sprzedażą na poziomie 27.927 aut. Udział samochodów Opla w rynku wzrósł z 9,3 proc. rok wcześniej do 9,5 proc.

Szóstą lokatę zajął Ford. Wynik tegorocznej sprzedaży to 26.220 sztuk, czyli o 20,7 proc. więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost udziału w rynku do prawie 9 proc. z 6,9 w roku ubiegłym.

Siódma na liście marka - Peugeot - z wynikiem 19.593 aut odnotowała 18,5-procentowy spadek sprzedaży, a następna -Volkswagen - zanotowała spadek sprzedaży o 4 proc., sprzedając 14.171 samochodów.

Największy spadek sprzedaży wykazał, zajmujący dziewiątą pozycję, Citroen. W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 10.517 aut tej marki, czyli o 25 proc. mniej niż przed rokiem.

Listę dziesięciu najchętniej kupowanych marek zamyka Honda z wynikiem 9.720 sztuk i wzrostem o 51,8 proc. Udział tych aut w rynku wynosi 3,3 proc. wobec 2 proc. w 2003 roku.

Pomimo kryzysu na rynku samochodów osobowych rynek pojazdów dostawczych nadal rozwija się dynamicznie.

W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 32.725 takich aut, czyli o 24,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)