"Przejęcie Goplany pozwoli nam na podwojenie przychodów. Liczymy, że uda się wykorzystać efekt skali i zwiększyć rentowność" - powiedział w piątek Jan Kolański, prezes Jutrzenki.
"W przyszłym roku dzięki akwizycji chcemy zwiększyć nasz udział w rynku do 10 proc." - dodał.
Przedsiębiorstwo Cukiernicze Jutrzenka zawarło w środę umowy przedwstępne, na mocy których kupi od Nestle markę Goplana oraz zakład produkcyjny w Poznaniu. Transakcja będzie sfinalizowana do końca grudnia tego roku. Ma zostać sfinansowana ze środków własnych i kredytu bankowego.
Firma badawcza AC Nielsen ocenia, że w tym roku udział rynkowy Jutrzenki wyniesie 5,2 proc., a Goplany 4,5 proc. Według szacunków AC Nielsen przychody firm wyniosą w 2004 r. odpowiednio: 185 mln zł i 150 mln zł.
Przedstawiciele Jutrzenki nie podali oficjalnych prognoz wyników.
Według danych SMG/KRC z lipca spontaniczna znajomość marki Goplana wynosi 41 proc., a wspomagana 90 proc. W przypadku Jutrzenki jest to odpowiednio: 14 i 71 proc.
"Podjęliśmy decyzję, że marki Jutrzenka i Goplana będą prowadzone równolegle, gdyż każda z nich posiada unikalną wartość i silną pozycję w poszczególnych segmentach produktowych" - powiedział Kolański.
Kupno Goplany uzupełni ofertę Jutrzenki o nowe produkty, jak czekolada, karmelki i bombonierki. Jutrzenka specjalizuje się w produkcji wafli, ciastek w czekoladzie oraz bakalii i galaretek w czekoladzie.
Prezes spółki nie wyklucza kolejnych akwizycji w przyszłości zarówno w Polsce, jak i za granicą.
"Kolejne przejęcia będą jednak możliwe dopiero wtedy, gdy w pełni skonsolidujemy te dwie spółki i gdy będą one razem dobrze funkcjonowały" - powiedział.
Jutrzenka zatrudnia 770 osób. Planowana transakcja zakłada przejęcie 510 pracowników Goplany.
W pierwszym półroczu tego roku Jutrzenka miała 3,8 mln zł zysku netto, 4,4 mln zł zysku operacyjnego i 80,1 mln zł przychodów.
W 2003 roku spółka miała 5,6 mln zł zysku netto, 7,6 mln zł zysku operacyjnego i 166,2 mln zł przychodów.